Dělená strava: ano, nebo ne?

27.06.2017

Dělená strava patří rozhodně k jedné z nejznámějších "diet". Existuje mnoho názorů, zda je zdraví prospěšná a lze díky ní zhubnout, nebo není a nelze. Jenže co když není pouze jedna "dělená strava"? Co když je možné dělit stravu jiným způsobem?

Tímto článkem jistě naštvu nejednoho z Vás. Kolikrát o této "hlouposti" budete muset ještě číst? Zkuste to se mnou ještě naposled. Pokusím se Vám představit dělenou stravu tak, jak jí znám a využívám já.

Dělená strava - co to je?

Většina z Vás si při pojmu "dělená strava" představí formu stravování, nebo, někde mylně uváděné, diety, kdy nejíte najednou, tedy v jedné porci, proteiny a sacharidy. Tento model stravování vychází z faktu, že bílkoviny jsou tráveny jinak než složené a jednoduché cukry. Ano, to je pravda, bílkoviny jsou opravdu tráveny jinak. Ale existuje mnoho potravin, které nelze podle této metody začlenit. Jedná se zejména o luštěniny, které mají jak vysoký obsah bílkovin, tak sacharidů. (Teď se jistě rozčilujete, že rostlinné bílkoviny nelze považovat za plnohodnotné. Toto téma si vyžaduje vlastní článek, ke kterému se jistě jednou taky dostanu.) Co tedy s tím? Co oddělit stravu jinak než podle makronutrientů?

"Kytičky vs. zvířátka"

Další možností, jak stravu oddělit, je podle původu potravin, kdy je strava dělena tzv. na "kytičkovou" a "zvířátkovou". Do kytičkové sekce můžeme zařadit již zmiňované luštěniny a obiloviny. Vlastně jsou to veganská jídla. Do zvířátkové části patří vše, co pochází od živočichů - maso, mléčné výrobky, vejce a další. Teď se určitě ptáte, kam patří ovoce a zelenina a jestli jsem na ní náhodou nezapomněla. Nebojte se, nezapomněla. Zeleninu a ovoce, ořechy, semena a většinu olejů řadíme mezi neutrální potraviny, tzn., že se snesou jak s "kytičkami" tak se "zvířátky".

Jak vypadá běžný stravovací den?

Jak budete stravu dělit, je pouze na Vás. Podle mého názoru byste neměli stravu dělit na kytičkový den a zvířátkový den. Měla by být oddělená pouze jídla. Já např. dopoledne až do oběda jím vegansky, odpolední svačinu a večeři již volím ve zvířátkové podobě. Ráno obvykle začínám ovesnou kaší, je to moje milovaná snídaně a žádní odpůrci ovsa mě nepřesvědčí o tom, že není na snídani vhodný.  Nutriční hodnotu kaše zvedám poloviční dávkou veganského proteinu a samozřejmě porcí ořechů a kouskem čerstvého ovoce. Moje snídaně je velmi kalorická, okolo 700kcal určitě. Snídaně je podle mě základ dne a měla by být velká. Svačinu obyvkle mívám zase menší, někdy si dám pouze kousek ovoce a veg protein nebo mám ráda tyčinky od Raw Energy. Na oběd si opět dobřeji více, buď si nějaké jídlo sama ukuchtím, nebo navštívím nějakou restauraci či bistro v Budějovicích, kde podávají veganská jídla. Díkybohu se v tomto ohledu Budějovice velmi zlepšují a je již z čeho vybírat. Odpoledne se dostávám do zvířátkové části dne, kdy si dám např. kefír nebo kousek sýra a dobré šunky se zeleninou apod. Večeři mám opět trochu větší, což nebývá zvykem, ale já cvičím večer, většinou okolo sedmé či osmé hodiny a potřebuji si po tréninku dopřát pořádnou porci proteinu, nejčastěji ve formě libového masa nebo vejce opět servírované s čerstvou nebo tepelně upravenou zeleninou. 

Výhody a nevýhody 

Pokud se Vám tato forma stravování zdá zajímavá, jistě Vás taky zajímá, zda má tato strava benefity. Teď mohu mluvit pouze z vlastní zkušenosti. Na této stravě jsem již více jak dva roky a nikdy jsem se necítila líp. Když pominu fakt, že jsem díky ní zhubla asi 8 kilo, je pro mě největším plusem zlepšení trávení. Trávení byl můj největší problém, pocity nafouklého břicha a bolesti v oblasti střev byly mými pravidelnými "nevítanými návštěvníky". Díky oddělení stravy podle této metody se tyto problémy eliminovaly na minimum. Jistě, nemohu říct, že jsou zcela pryč, to určitě ne. Jsou potraviny, které mi dělají problémy pořád a bylo by správné je z jídelníčku vyřadit, ale mám je ráda a volím kompromis. Jím je pouze občas. Víceméně celé stravování je o kompromisech, ale k tomu zase někdy příště :) Ještě jeden obrovský benefit jsem málem zapomněla dodat. Musíte nad jídlem přemýšlet, najednou nevolíte tu nejjednodušší variantu. Díky tomuto stravování jsem objevila mnoho nových a zajímavých jídel. Najednou jsem zjistila, o kolik se díky "normálnímu" stravování ochuzuji, protože (jako každý) mám tendenci upadat do stereotypu. Dělená strava je naopak velmi pestrá a hledání a vymýšlení nových a nových receptů je zábavné a velmi poučné. Objevila jsem díky tomu mnoho potravin, o kterých jsem do té doby ani neslyšela.

To už si nikdy nedám hamburger? :)

Myslím, že Vás teď zajímá, jestli svou životosprávu porušuji nebo ne. Samozřejmě, že ano. Nikdo z nás není dokonalý, a hlavně žijeme jenom jednou. Upírat si veškeré radosti (a jídlo pro mě je obrovskou radostí) života by bylo smutné. Jednou za čas si dám tzv. cheat meal. Je to jídlo, u kterého neřeším, jestli je nebo není podle dělené stravy, a neřeším ani jeho nutriční hodnotu. Jak se říká, jednou za čas se člověk musí pořádně "vyprasit". :) Avšak nemělo by to být ob den ;) Jedinou velkou nevýhodou, pokud si na dělenou stravu zvyknete, je fakt, žev Vám pravděpodobně po "cheat meal" bude velmi těžko. Na pocity těžkosti si velmi snadno na dělené stravě odvyknete. Na druhou stranu Vás to doradí od příliš častého porušování zásad dělené stravy. Není nad to se po jídle cítit dobře a neunaveně. Pokud jste došli až sem, článek a hlavně dělená strava Vás nejspíš zaujala. Pokud k němu máte jákékoliv dotazy a připomínky, ozvěte se :)

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky